Etusivu Uutiset ja sää Tänään Haku Vapaa-aika ElisaTV Mobiiliviihde Koulukaverit Oma Elisa    
Ruoka ja viini | Vaahtokylpy | Horoskoopit | Koirat | Matkailu
Ruoka ja viini
Ravinnolla ja Alzheimerin taudilla voi olla yhteys
28.04.2008 13:49
Ravinnon ja Alzheimerin taudin yhteyksiä tutkitaan vilkkaasti. Tällä hetkellä tutkijoiden mielenkiinto on suuntautunut muun muassa vihreään teehen, mustikkaan ja viinirypäleisiin. Alzheimerin tauti, yleisin dementian muoto, koskettaa yli 13 miljoonaa ihmistä maailmassa. Sairauden syntymekanismista on monia teorioita. Tällä hetkellä ajatellaan, että aivokuoren alueelle kertyvä ja säikeitä muodostava proteiini, niin kutsuttu beta-amyloidi tuhoaisi hermosoluja joko suoraan tai välillisesti.

Uusi japanilaistutkimus vahvistaa väitettä, jonka mukaan vihreän teen sisältämät katekiini-nimiset antioksidantit saattavat estää amyloidikertymien muodostumista aivoihin. Yksi katekiineista on epigallokatekiini-gallaatti (EGCG), jonka on todettu vähentävän hiirillä amyloidikertymien muodostumista. Tutkimus julkaistiin huhtikuussa Journal of Nutritional Biochemistry- lehdessä. Vielä ei kuitenkaan tiedetä, voiko tutkimustuloksia soveltaa ihmisiin.

Joidenkin aikaisempien tutkimusten mukaan hiirillä, joille annettiin pistoksina EGCG:a useiden kuukausien ajan, aivojen amyloidikertymät vähenivät 54 prosentilla.

Antioksidantit ehkäisevät vapaiden radikaalien aiheuttamaa oksidatiivista stressiä. Vapailla radikaaleilla on näppinsä pelissä monessa ihmiselimistön prosessissa. Oksidatiivinen stressi on yhdistetty lisääntyneeseen riskiin sairastua muun muassa syöpään, sydän- ja verisuonisairauksiin sekä Alzheimerin tautiin.

Flavonoidit ja hermosolujen välinen viestintä

Espanjassa on tutkittu myös punaisten viinirypäleiden vaikutusta sydän- ja verisuonitauteihin sekä oksidatiiviseen stressiin. Universidad de Alcala -yliopisto ja Ramon y Cajal -sairaala ovat julkaisseet aiheesta tutkimuksia muun muassa American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

Se, kuinka flavonoidit vaikuttavat aivoihin, on vielä hämärän peitossa, mutta tiedetään, että ne kykenevät läpäisemään veri-aivoesteen aterioinnin jälkeen. On mahdollista, että flavonoidit saattavat vahvistaa hermosolujen välistä viestintää ja lisätä hermosolujen välisiä yhteyksiä.

Tuoreimpia tutkimuskohteita ovat tällä hetkellä mustikat ja muut fytokemikaalia runsaasti sisältävät ruoka-aineet, joiden on todettu terästävän muistia rottakokeissa. University of Reading and the Peninsula Medical School -tutkijat havaitsivat, että mustikkavalmistetta syöneet vanhemmat rotat suoriutuivat muistitestistä vertailuryhmää vikkelämmin. (Finfood)

Teksti: Finfood Uutispalvelu / Finfood Admin