Etusivu Uutiset ja sää Tänään Haku Vapaa-aika ElisaTV Mobiiliviihde Koulukaverit Oma Elisa    
Ruoka ja viini | Vaahtokylpy | Horoskoopit | Koirat | Matkailu
Ruoka ja viini
Liikunta ja terveellinen ravinto saattavat ehkäistä dementiaa
05.05.2008 15:00
Niin perimä kuin ympäristötekijätkin vaikuttavat dementian ja Alzheimerin taudin puhkeamiseen, paljastuu tutkija Suvi Rovion Karolinska Institutissa julkaistusta väitöskirjasta.

Tutkimuksen mukaan keski-iässä vapaa-ajan liikuntaa vähintään kahdesti viikossa harrastavilla on vanhana puolet pienempi dementia- ja 60 prosenttia alhaisempi Alzheimerin taudin riski kuin vähän liikkuvilla verrokeilla. Keski-iän vapaa-ajan liikunta on kytköksissä aivojen harmaan aineen tilavuuteen sekä aivojen kokonaistilavuuteen vanhuusiässä.

Vapaa-ajan liikunta näytti vaikuttavan sairastumisriskiin erityisesti henkilöillä, jotka ovat geneettisesti herkkiä Alzheimerin taudille eli joiden perimästä löytyy apoE e4-alleeli.

Pehmeät rasvat hyviä

Liikunnan lisäksi myös kohtuullinen ravintorasvojen ja alkoholin käyttö sekä tupakoimattomuus näyttäisivät suojaavat dementialta. Suojavaikutus on korostunut henkilöillä, joilla on apoE e4-alleeli.

Vähärasvaista ravintoa pidetään ravitsemuksellisesti hyödyllisenä, mutta sen yhteys dementiaan ja Alzheimerin tautiin on epäselvä. Aikaisemmat tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että henkilöt, jotka syövät paljon tyydyttymättömiä ja vähän tyydyttyneitä eläinrasvoja, sairastuvat harvemmin dementiaan ja Alzheimerin tautiin kuin paljon kovaa rasvaa ja vähän pehmeitä rasvoja käyttävät. Tutkimuksiin on osallistunut pääosin vanhoja ihmisiä ja seuranta-ajat ovat olleet suhteellisen lyhyitä, mikä on voinut heijastua tutkimustuloksiin.

Apolipoproteiini E osallistuu kolesterolin ja triglyseridien aineenvaihdunnan säätelyyn. Lisäksi se saattaa vaikuttaa aivoissa beta-amyloidi- nimisen proteiinin aineenvaihduntaan. Alzheimerin taudissa aivoihin kertyy beta-amyloidia.

Kansanterveyslaitoksen kanssa yhteistyössä tehty väitöstutkimus on osa laajempaa väestöpohjaista Kardiovaskulaariset riskitekijät, ikääntyminen ja dementia (CAIDE) tutkimusta, jossa tutkittiin Kuopion ja Joensuun keski-ikäisiä ihmisiä vuosina 1972, 1977, 1982 tai 1987. Uusintatutkimukseen 21 vuotta myöhemmin kutsuttiin 2000 elossa olevaa, 65 - 79-vuotiasta henkilöä, joista 73 prosenttia osallistui.

Dementia on suuri kansanterveysongelma, joka lisääntyy nopeasti ikääntyvässä väestössä. (Finfood)

Tutkija Suvi Rovio väittelee Tukholmassa 9. toukokuuta kello 10. Väitöstilaisuus pidetään Samuelsonsalissa, KI-kampuksella osoitteessa Tomtebodavägen 6, Solna.

Teksti: Finfood Uutispalvelu / Finfood Uutispalvelu


Lisätietoja: Tutkija Suvi Rovio väittelee Tukholmassa 9.toukokuuta kello 10. Väitöstilaisuus pidetään Samuelsonsalissa, KI-kampuksella osoitteessa Tomtebodavägen 6, Solna.