Etusivu Uutiset ja sää Tänään Haku Vapaa-aika ElisaTV Mobiiliviihde Koulukaverit Oma Elisa    
Ruoka ja viini | Vaahtokylpy | Horoskoopit | Koirat | Matkailu
Ruoka ja viini
Suomalaiset saavat yhä liian vähän D-vitamiinia
19.05.2008 13:10
Suuri osa suomalaisista saa edelleen liian niukasti D-vitamiinia, selviää ETM Heli Viljakaisen 23. toukokuuta tarkastettavasta väitöstutkimuksesta. Viljakainen toivoo nykyistä enemmän D-vitamiinilla täydennettyjä elintarvikkeita helpottamaan tilannetta. Viljakainen tutki väitöskirjassaan, lisääkö D-vitamiini luumassan kertymistä kasvuiässä ja ylläpitääkö se luuston tasapainoista aineenvaihduntaa aikuisiällä. Nämä vaikutukset voisivat ehkäistä osteoporoosin kehittymistä.

Väitöskirjatyössä tutkittiin erisuuruisten D-vitamiinilisäysten vaikutuksia kolmessa eri ikäryhmässä. Tutkittavina olivat 11 - 12 -vuotiaat tytöt, 21 - 49 -vuotiaat miehet ja 65 - 85 -vuotiaat naiset. Tutkittavat nauttivat joko 5 - 20 mikrogammaa D3-vitamiinia vitamiinilisänä tai lumevalmistetta.

Tutkimuksen mukaan D-vitamiinin saantia kaikissa tutkituissa ryhmissä tulisi lisätä, jotta saavutettaisiin riittävä tai jopa tavoiteltava D-vitamiinitilanne. Veren seerumin D-vitamiinipitoisuuden tulisi olla vähintään 50 nmol per litra. Tavoitetaso on yli 80 nmol per litra. Murrosikäisille tytöille suositellaan 15 mikrogramman D-vitamiiniannosta

Murrosikäisillä tytöillä havaittiin vuodenaikaisvaihtelua veren seerumin D-vitamiinipitoisuudessa ja luunmuodostusmerkkiaineen pitoisuuksissa. Suurimmillaan pitoisuus oli syyskuussa ja pienimmillään maaliskuussa. Vastaava vaihtelu havaittiin myös lannerangan ja reisiluun mineraalitiheydessä. D-vitamiinilisäys lisäsi tyttöjen luumassaa.

Suurin D-vitamiinilisä, 10 mikrogrammaa vuorokaudessa, lisäsi luumassaa 17,2 prosenttia reisiluussa ja 12,5 prosenttia lannerangassa verrattuna lumevalmistetta nauttineiden tyttöjen tuloksiin, mutta tulos riippui hoitomyöntyvyydestä. Tutkimuksen mukaan riittävä D-vitamiinin saanti murrosikäisille tytöille on 15 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Yli 65-vuotiaille naisille jopa 24 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä

D-vitamiinilisän vaikutus 65 - 85 -vuotiaiden naisten veren seerumin D-vitamiinipitoisuuteen vakioitui kuudessa viikossa tutkituilla annoksilla. Viljakainen arvioi, että 60 nmol/l-pitoisuuden, jota esiintyy kesäisin tämän ikäryhmän suomalaisilla, ikäryhmän naiset saavuttaisivat 24 mikrogramman päivittäisellä D-vitamiinin saannilla.

Miehillä ei havaittu selvää yhteyttä luuntiheyden ja D-vitamiininsaannin välillä. Vuodenaikaisvaihtelu estettiin 17 mikrogramman päivittäisellä D-vitamiinin saannilla, mutta tämän ei havaittu vaikuttavan luuntiheyteen kuuden kuukauden mittaisen tutkimuksen aikana. (Finfood)

Teksti: Finfood Uutispalvelu / Finfood Uutispalvelu


Lisätietoja: ETM Heli Tuulikki Viljakainen väittelee 23.5.2008 kello 12 Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa aiheesta "Defining Adequate Vitamin D Intake - Cross-sectional and Intervention Studies". Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa Yliopiston päärakennus, auditorio XII, Fabianinkatu 33. Väitöskirja on elektroninen julkaisu ja luettavissa E-thesis -palvelussa.