Runsas kahvinjuonti voi pienentää riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen.
Kansanterveyslaitoksen professorin Jaakko Tuomilehdon johtama tutkimusryhmä on
2000-luvulla julkaistuissa tutkimuksissaan esittänyt vahvaa näyttöä kahvin
diabetesriskiä vähentävästä vaikutuksesta.
Tuorein hankkeeseen kuuluva tutkimus, Siamak Bidelin keskiviikkona
tarkastettava väitöskirja, referoi vuonna 2006 julkaistua suomalaistutkimusta,
jonka mukaan kahvinjuonti on yhteydessä alentuneeseen riskiin sairastua tyypin
2 diabetekseen. Yhteys havaittiin riippumatta fyysisen aktiivisuuden,
painoindeksin tai alkoholinkulutuksen määrästä.
Koska diabetesta sairastavan henkilön veren glukoosipitoisuus on suurentunut ja
saattaa heitellä, on glukoositasapainoa edistävistä tekijöistä hyötyä
potilaalle. Suomalaisen tutkimuksen mukaan kahvinjuonti on merkitsevästi ja
käänteisesti yhteydessä kohonneeseen paastoverensokeritasoon, heikenneeseen
verensokerin säätelyyn ja insuliinin liikaeritykseen.
Lisäksi Bidel referoi tutkimusta, joka kuvaa kahvinjuonnin ja
diabetespotilaiden kuolleisuuden yhteyttä. Tyypin 2 diabetes lisää sydän- ja
verisuonitautien riskiä, mutta laajan tutkimuksen mukaan kahvinjuonti vähensi
diabetespotilaiden kuolleisuutta muun muassa sydän- ja verisuonitauteihin.
- Tämä on puhtaasti kahvinjuonnin vaikutusta, tutkija Siamak Bidel totesi
Paahtimoyhdistyksen tiedotustilaisuudessa.
Bidelin mukaan tutkimuksia kahvin ja diabeteksen yhteydestä jatketaan. Hän
ennakoi, että tutkimustiedon kasvaessa erityisryhmille voidaan antaa
kahvinjuontia koskevia ravintosuosituksia. (Finfood)
MD Siamak Bidel väittelee 18.6.2008 kello 12 Helsingin yliopiston
lääketieteellisessä tiedekunnassa aiheesta "Coffee and risk of type 2
diabetes". Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa Yliopistomuseo Arppeanum,
Snellmaninkatu 3. Vastaväittäjänä on professori Timo Lakka, Kuopion yliopisto,
ja kustoksena on professori Jaakko Tuomilehto.
Teksti:
Finfood Uutispalvelu
/ Mariaana Nelimarkka