Etusivu Uutiset ja sää Tänään Haku Vapaa-aika ElisaTV Mobiiliviihde Koulukaverit Oma Elisa    
Ruoka ja viini | Vaahtokylpy | Horoskoopit | Koirat | Matkailu
Ruoka ja viini
Ruis- ja vehnälese saattavat alentaa rintasyöpäriskiä
08.09.2008 13:55
Ruis- ja vehnälese ravinnossa vähentävät estrogeenien vaikutuksia ainakin estrogeenisyyttä mittaavassa hiirimallissa. Ravinnosta saatavat fenoliset yhdisteet, niin kutsutut kasviestrogeenit, saattavat laskea rintasyövän riskiä muokkaamalla estrogeenivaikutuksia elimistössä.

Suomalaisten ravinnossa on erityisesti viljatuotteista saatavia lignaani-tyypin kasviestrogeenejä. FM Pauliina Damdimopouloun väitöskirjatyössä Turun yliopistossa selvitettiin estrogeenien kaltaisia vaikutuksia kotimaisista ruokaviljoista ja pellavansiemenestä, sekä lignaanista eristetystä puhdistetusta enterolaktonista.

Vaikka estrogeenit ovat elintärkeitä naisen terveyden kannalta, on niillä myös epäedullisia vaikutuksia: rintasyöpäriski kasvaa korkean elinikäisen estrogeenivaikutuksen seurauksena. Myöhäinen murrosikä, aikainen menopaussi ja raskaudet vähentävät altistusta estrogeenille. Estrogeenivaikutusten pienentäminen ruokavalion avulla saattaisi myös alentaa rintasyövän riskiä.

Jatkotutkimuksissa Damdimopoulou haluaa selvittää ruokaviljojen vaikutukset eri kudostyypeissä sekä voivatko ruokavalion muutokset vaikuttaa hormonitasapainoon myös ihmisissä. Estrogeenit ovat nimittäin merkittäviä esimerkiksi luuston terveydessä, eikä estrogeenivaikutuksen vähentäminen luustossa olisi toivottua. Puhdasainetutkimukset eivät kerro koko totuutta

Tutkimuksessa verrattiin myös puhdasaineiden vaikutuksia niitä sisältävien elintarvikkeiden vaikutuksiin. Elintarvikkeiden tutkiminen kokeellisissa malleissa on hyvin haastavaa, ja perinteisesti terveysvaikutuksia onkin arvioitu puhdasaineiden, ei kokonaisten ruuan raaka-aineiden avulla.

Kun raportoijahiirille annosteltiin puhdistettua enterolaktonia, mitattiin monessa kudostyypissä merkittäviä estrogeenin kaltaisia vaikutuksia. Ruoka-aineiden, joista enterolaktonia saadaan, voitaisiin siis olettaa olevan estrogeenisiä.

Runsas enterolaktonin lähde ihmisen ruokavaliossa on pellavansiemen. Kun raportoijahiirille annettiin pellavansiementä ravinnon mukana, ei estrogeenivaikutuksia havaittu yhdessäkään kudoksessa. Pellavansiemen sellaisenaan ei siis ole estrogeeninen, vaikka siitä saadaan enterolaktonia.

Damdimopouloun mukaan tulos osoittaa elintarvikkeiden terveysvaikutusten määrittämisen haasteellisuuden. Havainnot rohkaisevat tutkimaan kokonaisia ruoka-aineita ennen kuin tehdään johtopäätöksiä terveysvaikutuksista.

Pauliina Damdimopouloun väitöskirjatutkimus on osa laajempaa, elintarvikkeiden hormonivaikutuksia tutkivaa EU-rahoitteista CASCADE-huippuosaamisen verkostoa, jota koordinoi Karoliininen instituutti Tukholmassa. Yli 20 CASCADE-verkostoon kuuluvaa tutkimusryhmää ympäri Eurooppaa selvittää muun muassa leivän vaikutuksia hormonitasapainoon. (Finfood)

Teksti: Finfood Uutispalvelu / Finfood Uutispalvelu