Aikuiset eivät aina tunnista, miten tärkeä merkitys heillä on lastensa
ravitsemukseen. Tämä kävi ilmi Sitran rahoittamassa kolmivuotisessa Järkipalaa-
hankkeessa, joka on päättymässä.
Hankkeen aikana KTL:n tutkimuksissa huomattiin, että jo yhden vuoden aikana
voidaan sokerin ja makeiden välipalojen syöntiä vähentää, kun käytössä ovat
oikeat keinot. Näyttää myös siltä, että terveelliseen ravitsemukseen olisi
paras tottua jo varhaislapsuudessa. Yläkoululaisten vihannesten ja hedelmien
käyttöä ei saatu lisättyä lyhyen tutkimuksen aikana. Tytöt paransivat
elintapojaan poikia useammin.
Järkipalaa-hankkeessa on ollut mukana yhteensä noin 40 toimijatahoa
– On tärkeää varmistaa, että hyväksi todettuja kouluruokasuosituksia voidaan
toteuttaa. Siinä auttaa se, että Järkipalaa-hankkeessa kokeiltuja keinoja
otetaan käyttöön, projektipäällikkö Markku Mikola Sitrasta kertoi.
Käytäntöön panoa varten on luotu uusia vankkoja menetelmiä; tutkimusraporttien
lisäksi opetusmateriaaleja, teesejä ja käsikirjoja.
Lopputilaisuudessa heitettiin pallo kuntapäättäjille, joilla on vastuu
kouluruokailun resursseista. (Finfood)
Aiemmin uutisissa:
Välipala hivuttautuu kohti terveellistä ja ympäristötietoista (4.9.2008)
Koulun velvollisuus tukea tervettä ruokailua (27.8.2008)
Ravitseva välipala pitää koululaisen vauhdissa (12.8.2008)
Nuoret saavat lähes puolet energiastaan välipaloista (20.05.2008)
Teksti: Finfood Uutispalvelu
/ Finfood Uutispalvelu