Kahvin juonti keski-iässä voi pienentää dementiaan ja Alzheimerin tautiin
sairastumisen riskiä myöhemmällä iällä. Journal of Alzheimer’s Disease -lehden
tammikuun numerossa julkaistu suomalaistutkimus on ensimmäinen, jossa tämä
yhteys on osoitettu. Tutkimus oli osa Sydän- ja verisuonitautien riskitekijät,
ikääntyminen ja dementia (CAIDE) -tutkimushanketta.
Tutkimuksessa havaittiin, että keski-iässä kahvia juoneilla oli pienempi riski
sairastua dementiaan ja Alzheimerin tautiin myöhäisiällä kuin niillä, jotka
eivät juoneet kahvia lainkaan tai joivat vain hieman. Pienin riski oli
keski-iässä kohtalaisesti eli 3–5 kuppia vuorokaudessa kahvia juovilla. Näillä
henkilöillä sairastumisriski oli 65 prosenttia pienempi. Tulokset pysyivät
muuttumattomina useiden sekoittavien tekijöiden lisäämisen jälkeenkin. Teen
juonti oli suhteellisen harvinaista, eikä sen osalta löydetty yhteyttä
dementiaan ja Alzheimerin tautiin.
Kahvilla voisi olla merkitystä dementian ehkäisyssä
Keski-iän tutkimuskäynnillä tiedusteltiin kahvin ja teen kulutusta. Kahvin
juonti luokiteltiin siten, että matala kulutus oli 0–2 kupillista, kohtalainen
kulutus 3–5 kupillista ja korkea kulutus yli viisi kupillista vuorokaudessa.
Teen juojiksi luokiteltiin ne, jotka joivat vähintään kupillisen teetä
vuorokaudessa.
– Kahvin kulutuksella voisi tulosten perusteella olla tärkeä tehtävä dementian
ja Alzheimerin taudin ehkäisyssä tai viivästyttämisessä, koska kahvia nautitaan
runsaasti ympäri maailmaa. Toisten tutkimusryhmien täytyy vahvistaa saadut
tutkimustulokset, mutta on siis mahdollista, että ravintointerventioilla
voidaan muokata dementian ja Alzheimerin taudin riskiä. Myös kahvin dementialta
ja Alzheimerin taudilta suojaavien mekanismien selvittäminen saattaisi
helpottaa uusien terapiamuotojen kehittämisessä, tutkimusjohtaja dosentti Miia
Kivipelto Kuopion yliopistosta ja Karoliinisesta Instituutista toteaa.
Kofeiinin pitkäaikaisia hermostovaikutuksia ei vielä tiedetä
Tutkimus toteutettiin Kuopion yliopistossa yhteistyössä Tukholman Karoliinisen
Instituutin ja Helsingin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa.
Tutkimusaineisto koostui Pohjois-Karjala -projektiin ja FINMONICA -tutkimukseen
vuonna 1972, 1977, 1982 tai 1987 keski-iän tutkimuskäynnille osallistuneista
henkilöistä. Vuonna 1998 tehdyn seurantatutkimuksen kävi läpi 1409 iältään
65–79-vuotiasta henkilöä keskimäärin 21 vuoden seuranta-ajan jälkeen. Heistä
61:llä todettiin dementia ja näistä 48:lla Alzheimerin tauti.
– Pyrimme tutkimaan keski-iän kahvin ja teen juonnin yhteyttä dementian ja
Alzheimerin taudin sairastumisriskiin myöhäisiällä, koska kofeiinin
pitkäaikaisia keskushermostovaikutuksia ei vielä tiedetä ja koska patologiset
dementiaan johtavat prosessit alkavat vuosikymmeniä ennen sairauden kliinistä
ilmenemistä, Kivipelto sanoo. (Ruokatieto)
Teksti: Finfood Uutispalvelu
/ Ruokatiedon uutiset