Etusivu Uutiset ja sää Tänään Haku Vapaa-aika ElisaTV Mobiiliviihde Koulukaverit Oma Elisa    
Ruoka ja viini | Vaahtokylpy | Horoskoopit | Matkailu | Peliplaneetta | Mesta.net | Wippies
Ruoka ja viini
Tutkimus: Tytöt jättävät aamiaisen syömättä poikia useammin
15.02.2010 15:30

Edinburghin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan yli puolet 15-vuotiaista tytöistä jättää aamiaisen syömättä, kertoo BBC:n uutiset. Tutkimukseen osallistuneista 15-vuotiaista 58 prosenttia pojista ja 44,8 prosenttia tytöistä syö aamiaisen, kun taas 11-vuotiaista 79,3 prosenttia pojista ja 75,3 prosenttia tytöistä syö aamiaisen. Kyselyyn osallistui 300 koulua Skotlannissa.

Aamiaisen väliin jättävät sortuvat herkemmin päivän aikana sokeroituihin juomiin, perunalastuihin ja makeisiin välipaloihin. Aamiaisella oli myös merkitystä koulumenestykseen, joka oli hyvä tai erittäin hyvä niillä oppilailla, jotka söivät aamiaisen. Tutkimuksessa huomattiin myös, että tytöt söivät useammin hedelmiä ja vihanneksia kuin pojat, joille taas maistuivat tyttöjä useammin vaalea leipä, perunalastut ja keksit. Hedelmien ja vihanneksien syömisellä oli myös yhteys aktiivisempaan liikunnan harrastamiseen.

”Tämän tutkimuksen kohokohta oli huomata miten tärkeää ravinnon merkitys on nuorten hyvinvointiin ja koulumenestyksen” sanoo tutkija Jo Kirby Edinburgin yliopiston lasten ja nuorten tutkimusyksiköstä. Tutkimus oli osa Maailman terveysjärjestön WHO:n laajempaa kansainvälistä kouluikäisten lasten ja nuorten terveystutkimusta, joka tehdään 40 maassa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. (Ruokavinkki.fi)



Teksti: Ruokavinkki.fi